štvrtok 8. septembra 2016

Čítanie z Balkánu


V rámci rodinnej dovolenky pri mestečku Zadar som sa zastavil v miestnom infoshope/alternatívnom kultúrnom centre NIGDJZEMSKA, kde som v čitárni natrafil na stohy fanzinov z Chorvátska, ale aj zo sveta. Niekoľko z nich som odfotil, tak ich postupne pridám na blog. Zatiaľ aspoň niekoľko fotiek.

Na muziku som tentoraz moc šťastie nemal, v miestnom antikvariáte som síce natrafil na nejaké dosky - napr. LEB I SOL -"Ručni Rad", PRLJAVO KAZALIŠTE - "Zaustavite Zemlju" či U ŠKRIPCU "O Je!", ale boli v dosť zlom stave, tak som nechal tak (a ani sú to neni najsilnejšie dosky, aspoň tí Prljavo určite nie).


Fotky autonómneho centra NIGDJZEMSKA v meste Zadar/Autonomous cultural Centre Nigdjezemska in Zadar (Croatia)























-----

Leták o fanzinoch:










----------------------------------------
----------------------------------------



+Ako bonus tu pridávam dva staré články o cestovaní po Balkáne, ktoré sa už na blogu objavili, ale som ich trochu aktualizoval.


Slovinsko (článok z r. 2009)


Slovinsko som doteraz navštívil tri krát. Bola to prvá krajina z krajín bývalej Juhoslávie kde sa začal hrať punk. Je tam viacero dobrých miest pre koncerty a rozvoj alternatívnej kultúry. Navštívil som ich viac, no posledne som bol v Ljubljane na dvoch miestach - Metelkova a Tovarna Rog. Zájdite si tam.


Info/muzika:

http://punkojama.blogspot.sk/

http://slovenian-alternative-musiq.blogspot.sk/

http://www.maximumrocknroll.com/slovenian-punk/

https://www.facebook.com/slovenskipunkrock




download:





part 1.:http://www.mediafire.com/?m34joje3mjt

part 2.:http://www.mediafire.com/?dndjhxtodmf

---------------------------------------

Center Za Dehumanizacijo - Forma Živa (1985-87)



http://www.mediafire.com/?nzzholndmo0

------------------------------------



Fotka z knihy "Center za dehumanizacijo V sen sem jih videl"

--------------------------------------


http://www.mediafire.com/?1jdefngmuit

Tu som v areáli Metelkovej





Článok o zinoch v Slovinsku je z knižky "Fanzini - komunikacijski medij subkultur" (2001), ktorá vychádzala z diplomovej práce.













Extra bonus:



http://www.mediafire.com/?1xnwaa2z02k

---------------------------------------------------------------------

Srbsko/Bosna a Hercegovina (článok z r. 2010)

Na novom talasu




Leto je definitívne preč. Sedím hore v podkroví, pijem kávu a trochu premýšľam čo bolo a čo bude. A píšem sem krátky post o letnom výlete.
Pred niečo vyše rokom som začal robiť tento blog a jeden z prvých príspevkov bol stručný dojem z návštevy Berlína:

http://muzika-komunika.blogspot.com/2009/08/berlin.html.



"Kostol Sv. Sávu"

Tento krát som bol pozrieť v Srbsku a v Bosne a Hercegovine. V Bosne som už predtým krátko bol, na pár dní. Tentokrát som bol zvedavý skôr na Srbsko. "Biele mesto" bolo jednou z mojich hlavných zastávok. Popri návšteve pamiatok, entnografického múzea, galérii, centra mesta i jeho blízkeho okolia som dúfal aj v nejaký koncertný zážitok. Zhodou okolností v Belehrade akurát prebiehalo Kultúrne leto (ako asi v každom európskom meste v tom čase) a zrovna tento rok sa nieslo v duchu a hesle: "Na novom talasu". Ako sa píše v prospekte pozývajúcim na akcie tohto kultúrneho leta:

"Početak novog talasa u Srbiji vezuje se za 1980. godinu i izdanje kultne ploče "Paket aranžman", koja je promovisala jednu novu, autentičnu estetiku i pogled na svet koji su IDOLI, ŠARLO AKROBATA i ELEKTRIČNI ORGAZAM uneli u našu kulturu. Novi talas je afirmisao nove ideje i u tom periodu nam sa činilo da je Beograd centar Evrope, centar sveta"...

Teda festival sa niesol v duchu "Novej vlny" ktorá zasiahla ako hudobné smery (do značnej miery na to mala vplyv výborná kompilácia PAKET ARANŽMAN - pred pár rokmi som ju našiel vo vinyl shope v Ljublane), tak aj iné sféry umenia. Zo zaujímavých kapiel na festivale hrali napríklad DISCIPLIN A KITSCHME (ktorých som, žiaľ, nestihol), či PANKRTI (ktorých zase áno).



"Na Belehrad!" ...na tanku v Kalemagdane

Filmové aj koncertné predstavenia sa konali v rámci pevnosti Kalemagdan, dominanty Belehradu.
Tak sa mi podarilo spojiť jednak cestovateľské zážitky - nasávanie atmosféry mesta s kultúrnym vyžitím. Tiež som natrafil na pár obchodov s vinylmi, kazetami (heeej :)!!!, stále sa tu dajú za dobrú cenu dajú kúpiť kazety), na pár kníhkupectiev a stánkov na trhu, kde som si aspoň trochu prečítal, pozrel knihy o Yugo rocku a pod. Belehrad bol teda plný výstav, v noci to tam žilo, uvoľnená atmosféra podporená hudbou akoby vystrihnutou z filmu "Guča".

Sarajevo bolo ďalšom z mojich zastávok, mesto s atmosférou dotyku Európy s Orientom. Trhy, bazáry, ranná káva v malej učupenej krčme nad mestom. A "Anarhija all over Barščaršija!" Cestou-necestou a krížom-krážom sa mi podarilo nájsť aj prvé LP bandy ZABRANJENO PUŠENJE (pozri Wikipediu pre rýchle zoznámenie), tak som mal veľkú radosť. Inak LP nájdeš aj tu na blogu, daj do hľadáčika názov kapely.



"Anarhija all over Baščaršija !" ...pri kašne na námestí

Novi Sad, mesto na Dunaji mi pripomínalo nádychom Blavu, tak som sa cítil ako doma.

Na záver bol ešte raz Belehrad, tento krát aj s koncertom kapely PANKRTI - jednej z prvých (či prvej?) punkových kapiel Východnej Európy. Starci už trochu vymäkli a "zrockovateli", ale aj tak to bol príjemný zážitok. Došlo aj na skladby ako: "Anarhist", "Ljubljana Je Bulana", či "Gospodar". A "Pobednik" na podstavci bdel nad mestom...



"Pankrt"


A aby som nezabudol, tu nájdeš výbornú new-wave kompiláciu spomínanú aj v tomto článku: http://substix.blogspot.com/2009/12/various-artists-paket-aranzman-1980.html


Majte sa


Mišo

P.S. Za fotky ďakujem môjmu bráchovi s ktorým som výlet podnikol

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára