sobota 23. októbra 2010

Garáže pod Prístavným mostom I.

GARÁŽ - na tu nemáš!
Spomínal som na blogu pár miest, kde sa odohrávajú koncerty a kde to má svoje čaro. Istý Genius loci a dobrá zhoda času, ľudí, nadšenia a energie.

Dnes sa chcem venovať miestu v Bratislave, ktoré slúži ako koncertný priestor už takmer 17 rokov. Je to komplex garáží v blízkosti Prístavného mosta. Toto miesto má svojskú atmosféru, je trochu mimo centra diania a pritom sa tu za tie roky odohralo toho dosť. Na pokračovanie by som sa chcel venovať kapelám, ktoré tu hrali a hrajú koncertom ktoré sa uskutočnili, a okolnostiam prečo to všetko vzniklo. Ale postupne...

"Garáže pod Prísatvným mostom
stali sa mi matkou aj otcom..."

spieva vegefolkáč FANTAGHIRO v jednej svojej skladbe...

--------------------------------------------------------------

Ku Garážam mám srdcový vzťah - videl som tu mnoho skvelých kapiel, pár skvelých som prepásol - ako napr. LIESELOTTE - šialený švajčiarsky punk/hc (videl som len ichsoundcheck a výbornú predkapelu ČISTÁ RYŽA), či DYSTOPIA.
Garáže ako koncertné miesto som registroval niekedy od polovice 90tych rokov z plagátov vylepených po meste, no prvý krát som sa tam dostal až roku 1996 (alebo to bol rok ´97 ?) na koncert bratislavských crust/hc kapiel BRAIN ACTIVITY ZERO a SYSTEM OF GREED. Myslím, že tam s nimi hrali aj MRTVÁ BUDOUCNOST a CLUSTER BOMB UNIT, tých som však už nevidel. Predtým som chodieval na koncerty na miesta ako DK Lúky, OBKAS Vajnorská, či do DK Ovšišťe. Toto bol a ale iná káva. D.I.Y. v esenciálnej podobe - distrá, ziny, sprasený zvuk...skrátka underground. Odvtedy uplynulo pár rokov, no na Garáže sa stále rád vraciam. Videl som tam skúšku starých TESTIMONY, či koncert indiánov BLACK FIRE. Mal som tam nespočet skúšok s kapelami v ktorých som hral - S.I.K.A., RIOT IN OPERA, ROVNOU CHODBOU, STEH a chvíľku (na jedno turné) aj NAIVEFIGTHERS. Nahrávali sme tu demo s viacerými kapelami, vymýšľali veci, dohadovali sme koncerty, stretávali sa a tvorili veci. A vypili sme k tomu pár desiatok prepraviek fľaškových pív. Mladosť - radosť.

Keď som pátral po začiatkoch koncertov na tomto mieste, oslovil som Ďura Planovského (basák HC kapely LUES DE FUNES) a on napísal taký spomienkový mail, tu je (bez diakritiky):


"Cau Miso,
klucovi ludia ohladom garazi su:
Lado - bol pri tom od zaciatku ako organizator aj najviac robil akcie
Testimonaci (Marek, Cibi, Hulo aj Lochness) - hravalo sa v ich garazi, potom neskor myslim len poziciavali apec ale hravalo sa v inej, neviem koho
Klaus - organizoval tam veci a dohadoval s garazakmi apec a vsetko okolo
Martina Kedrova :) - Naivefighters tam hravali gigs v svojej garazi, ale to uz aj ty si tam chodil asi ne?

Ja si presne pamatam jak to zacalo. Mala tu hrat Apatia s dalsou polskou kapelou Matka Boska, mali slubeny koncert (Valaskovi cez Klausa, Lada alebo mna myslim) ale vzniklo nejake nedorozumenie a nakoniec uz bolo neskoro vybavovat nejake miesto (to bolo cca 1993-4, vtedy sa vlastne len v Ucku hralo asi, neviem co ine by prichadzalo do uvahy), tak nas s Klausom (alebo Ladom, uz si nepamatam ze s kym sa to riesilo, len viem ze Valasek vsetkych znamych v BA vratane mna otravoval ze co s tou Bratislavou) napadlo ze sak urobme to open air pred slusobnou u Testimonakov (s nimi sme to dohodli a oni ze v poho). Barbara LaMoot nakreslila plagat (mozno ho mam este niekde doma!, par rokov dozadu pri debordelovani som na neho narazil), ale nakoniec z toho nic nebolo lebo Apatia to odvolali.
Ale ten napad uz tu bol a neviem ci Testimonaci sami alebo spolu s Ladom urobili nieco potom a hrozne sa to vydarilo, v lete to bola vzdy parada a malo to cistokrvny undergroundovy nadych, sak si pamatas. :) Tak sa potom pravidelne pokracovalo, od toho cca 1994 az do 200x.
To prve obdobie bolo Testimonacke, tj. Testimony + host tak oni ti potom povypravaju. Co sa tyka konkretnych akcii tak si pamatam Oi Polloi (tym sa to hrozne pacilo som pocul) a potom finov Forca Macabra. Aj Spravny Smer si pamatam, ale to bolo tusim s Finmi vtedy. Potom az Naive Fighters neskor, to bolo asi posledne co som tam videl. To neviem koho bola garaz, to bolo v tom poslednom rade garazi obratene k Dunaju, za tym uz bola fabrika. Testimonaci mali garaz v strednom rade (su tam tri?) otocene prave k tej fabrike, tak az na konci skoro pri moste.
Pamatam ze neskor tie akcie boli uz celkom premakane, uz tam niekto aj pivo predaval, predtym vacsinou sa muselo nosit so sebou. :) Ale to uz ja som tam chodil malo, iba raz za cas ked sa Strapo ozval ze tam bude. Ale obcas som dosiel aj len tak na blink ked som videl plagat, a vzdy tam boli nejaki znami - Klaus, Lado. Ale to ti Mata povyprava uz to neskorsie obdobie, to oni s NAivefighters sa uz angazovali.
Aha, este vstupne jak sa riesilo, no to sa chodilo s klobukom (pamatam si Lada jak vyberal :)), niektori sa vykrucali ze nemaju tak ti dostali vypicovane. :D"

J.

---------------------------------------------------------------------

Tu je plagát z jednej starej akcie (rok ??? ´93/´94/´95...?), z Myspace NONCONFORMIST:



Ak by ste si aj ďalší spomenuli, napíšte ako si to pamätáte, alebo máte doma fotky z koncertov, plagáty, pošlite kópiu!!! a info doplním.

vďaka

mišo

p.s. ďakujem Fifovi za dodanie spústy plagátov a materiálov, postupne budem pridávať

1 komentár:

  1. Pekny clanok. Garaze su paradne miesto, ja som tam bol prvykrat az v roku 2007, ale necim ma okamzite oslovili. V ten prvy krat bolo zamracene, okolo garaze sa pred koncertom poflakovalo zatial len zopar ludi v ciernom, z aparatury znela Davovka... to prostredie - most, vysoka burina, popisane garaze a elektricke vedenie nad hlavou, doteraz si to vybavujem ako by som tam bol vcera :) A ten pocit ked vstupujem cestickou od Bajkalskej, nieco ako vstup do Zony v Stalkerovi :).

    OdpovedaťOdstrániť