sobota 23. januára 2010

Moje fanziny

Ahojte,
dnes by som rád začal na pokračovanie uverejňovať ziny, ktoré som pomáhal spoluvytvárať, alebo na ktorých som participoval nejakou svojou pomocou - poskytnutím príspevku, prekladom a podobne.
Rád by som zdôraznil aspekt toho, že napríklad zbieranie nahrávok, zinov, či iných vecí je pekná vec, ale ešte krajšia je ich sám tvoriť. Takže nie len zhromažďovať veci, ale vytvárať vlastné, pretože tie sú cennejšie. Aspoň u mňa to tak je. Mám doma niekoľko zinov, všelijakých, zahraničných aj domácich, ale som rád, že niektoré som mohol vytvoriť aj ja. Je to vlastne úplne jednoduché, chce to len záujem a chuť. Skús to!

Prvý punkový zin so skúšal vytvoriť spolu s kamošom niekedy v polovici roku 1998, dostal som sa však len k prednej strane (spravenej dosť tuctovo - výstrižky z novín a ich nalepenie fromou koláže) a k názvu - OPTICKÝ KLAM.




Ešte predtým som však ešte robil taký malý personal-zin - existovali len v jednej kópii - s názvom ROZTRHNI.



"Vyšli" dve čísla tuším, v oboch boli nejaké príbehy, kresby, pocity, bol to taký "personal zine" dalo by sa povedať. Samozrejme, trochu za D.I.Y. literárnu činnosť by sa dalo považovať aj tvorba školského časopisu ...aj s navijákom, ktorý sme robili na strednej, vyšlo snáď 14 čísel (cca v rokoch 1997-1999) či koľko, ale to sem veľmi nepatrí. 

Rád však spomínam na jediné číslo "pamfletu" NEe, ktoré sme spravili so spolužiakom na výške, v rámci jedného výstupu na Biblioterapiu, predmet zaoberajúci sa pôsobením literatúry na psychiku človeka. Tu je obálka:




Prispel som tiež niekoľkými príspvekami aj do iných zinov - napr. do PROPAGANDY č.1, čo robil Datra - ART.AD,(neskôr sa zin premenoval na PRÚSER a potom zanikol), alebo kresba kamošom na obálku do zinu ich spoločenstva.
Momentálne robím ešte ...tri bodky - časopis klientov s mentálnym postihnutím, tvorím ho v rámci terapeutickej práce, ktorú mám na starosti v robote.




Inak, prvé ziny, ktoré ma ovplyvnili, boli asi tie metalové - WHIPLASH, METAL AGE, BARANIDLO a ešte nejaké, zhruba v prvej polovici 90-tych rokov. Aj som sa snažil ich nejak napodobňovať, no tie moje "produkty" sú, žiaľ (či našťastie?) nenávratne preč.

Ok, koniec nostalgie. Dostávam sa k pointe: Začiatkom roku 1999 spravili kamoši - moji spoluhráči s kapely S.I.K.A. prvé číslo zinu YA BASTA! Pre mňa príjemné prekvapenie, lebo takému nášmu plánovaniu, že niečo spravíme dali konkrétnu podobu. Zin potom vychádzal dosť nepravidelne ešte 4 roky, posledné bolo šieste číslo. S YA BASTA! som spolupracoval takmer od začiatku, najskôr nejakými recenziami, neskôr aj článkami, prekladmi a najmä kresbami.
A teda?
Takže postupne by sa mali tu na blogu objavovať kompletne naskenované všetky čísla YA BASTA! Od vydania prvého čísla uplynulo 11 rokov, myslím, že to stojí za ohliadnutie.
Dnes iba obálky (na pripomenutie), potom začíname...








...a tiež sem neskôr dám aj zin LEVANTATE, ktorý začal samostante robiť Juro, spolutvorca YA BASTY, gitarista S.I.K.A. a terajší gitarista kapely STEH.

Ešte funguje (dosť stará) stránka tohto zinu, tak zatiaľ môžete pozrieť:
http://levantate.szm.com/main/home.htm#top

...zatiaľ sa opatrujte.


Mišo

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára